Villkor reguljärtraffik

Biljettregler för våra olika biljettyper

FULL
Biljetten ger dig full valfrihet, helt om- och avbokningsbar. Vid avbokning återbetalas hela biljettpriset.

LOW
Biljetten är ombokningsbar, men inte återbetalningsbar vid avbokning. Vid ombokning tillämpas eventuell prisskillnad. Ingen återbetalning sker om nya biljettpriset är lägre än det ursprungliga.

EXTRA LOW
Biljetten är inte ombokningsbar, men kan ombokas till en extra kostnad. Vid avbokning är biljetten inte återbetalningsbar.

Passagerarkategorier


Vuxen
– Personer över 12 år fullpris på biljetter. 

Barn – Personer mellan 2-12år. Maxpris 742 SEK inkl. moms oavsett biljettkategori. 

Spädbarn – Personer under 2år reser gratis i vuxet sällskap.

Senior – Personer med giltigt pensionärsintyg. Maxpris 742 SEK inkl moms. Bokas för närvarande via vår telefonsupport 090-121240 eller support@jonair.se

Student – Från 12 år, Personer över 18 år måste visa giltig studentlegitimation vid check-in. Maxpris 742 SEK inkl. moms. Bokas för närvarande via vår telefonsupport 090-121240 eller support@jonair.se

Incheckning / Ombordstigning

På flygplatser med incheckning öppnar denna 45 minuter (Arlanda öppnar 1 timme och 45 minuter) innan avgångstid angiven på biljett.

Incheckningen stänger 30 minuter (Arlanda gäller 50 minuter) innan avgångstid angiven på biljett. Vänligen kom inte i sista stund till flygplatsen. När incheckningen stängt har en bokad passagerare avverkat sin plats.

Resenär skall vänta vid gate/uppsamlingsplats senast 30 min före avgångstid angiven på biljett, för att eskorteras till flygplanet.

Resenär som inte är på plats vid gate/uppsamlingsplats 30 min före avgångstid angiven på biljett riskerar att missa eskortering till flygplanet och därmed resan, detta medför även att biljett för den aktuella resan då blir förbrukad.

ARLANDA – Passagerare måste ta sig till Jonair’s incheckningsdisk på Terminal 2 för at checka in, titta på avgångstastavlorna vilken check-in disk som gäller. Incheckningen öppnar 1 timme och 45 minuter före utsatt avgångstid och stänger 50 minuter före avgång.

Boardingkort krävs för att gå igenom säkerhetskontrollen i Terminal 3, därav är det viktigt att ni checkar in vid rätt disk innan ni skall passera säkerhetskontrollen!

Mer information om säkerhetskontrollen på Arlanda

Om du har några frågor eller problem med att hitta mötesplatsen/incheckningen,

kontakta oss på +46 (0)90-12 12 00 eller support@jonair.se

För resande som anländer till Arlanda flygplats från andra destinationer och skall resa vidare med Jonair. Vänligen hämta ert eventuella incheckade bagage innan ni beger er till Jonairs incheckningsdisk, då bagage från andra destinationer inte automatiskt skickas hela vägen till er slutdestination.

PAJALA – Incheckning genom flygplatsens huvudgate

LULEÅ – Vänta vid VIP GATE för att bli eskorterad till flygplanet

UMEÅ – Vänta vid UPPSAMLINGSPLATS/MEETING POINT för busstransport till flygplan

ÖSTERSUND – Vänta vid JONAIRs SKYLT utanför informationsdisken för eskortering till flygplan

SVEG – Incheckning genom flygplatsens huvudgate

MORA- Incheckning genom flygplatsens huvudgate

TORSBY- Incheckning genom flygplatsens huvudgate

HAGFORS- Incheckning genom flygplatsens huvudgate

Bokning och betalning

För att boka en biljett på Jonairslinjenät använder du dig enklast av hemsidans bokningssystem. För support ring +46 (0)90 12 12 40. Jonair’s telefontider är: Måndag – Fredag: 09:00 – 17:00. Du kan även kontakta din närmaste resebyrå för hjälp med din bokning.

Biljetter skrivs ut direkt från bokningssystemet men det går även bra att visa en giltig legitimation vid gaten innan avgång. Du skall dock alltid kunna uppvisa giltig identitetshandling. Passagerare utan giltig handling kommer att nekas resa.

Din bokningsbekräftelse samt kvitto kommer till den e-postadress du uppgav vid bokningstillfället.

Jonairs hemsida är ständigt under utveckling, vi gör vårt bästa för att den skall motsvara dina förväntningar som resenär men vi kan inte ansvara för eventuella felaktigheter i avgångstid, biljettpris etc. som inte orsakats genom grov vårdslöshet eller uppsåt från vår sida. Vi ber er uppmärksamma att felaktigheter kan förekomma.

För att boka biljett på Jonairsportal krävs det att du har fyllt 18 år. Följande typer av biljetter kan ej bokas på portalen

  • Ensamåkande barn 5-12 år utan sällskap av vuxen resenär
  • Grupper över 6 personer
  • Specialarrangemang
  • Specialbagage

För dessa, kontakta Jonair på +46-(0)90 12 12 40 eller support@jonair.se

Jonair erbjuder kostnadsfri bokning mellan kl: 09.00-17.00 vardagar. Du kan även mot avgift boka via din resebyrå . Telefonnummer till Jonair +46-(0)90 12 12 40

När du bokar en biljett på Jonairsportal betalar du med VISA, Eurocard, Mastercard.

Bagage

I biljettpriset ingår bagage till en maxvikt på totalt 20 kg inkl handbagage. 

Handbagage får väga högst 5 kg och skall få plats på golvet vid din stol, tex mindre handväska eller datorväska.  

Maximal storlek på incheckat bagage är 158 cm (längd + bredd + höjd) och får ej väga över 20 kilo inkl. handbagaget.

Bagage som överskrider angiven storlek eller vikt är inte garanterad plats ombord och räknas som specialbagage eller bagageövervikt, se nedan.

Bagageövervikt

Övervikt (över 20 kg) debiteras 30 SEK inklusive moms per påbörjat kg (minimi avgift 200 SEK). I samband med överviktsbagage kommer du att bli hänvisad till vår biljettkassa för att betala överviktsavgiften. Jonair kan inte garantera att övervikt kan tas med ombord.

Specialbagage och extra bagage

Bagage över 20 kg eller specialbagage tas med i mån av plats. Vid tillfällen där bagageövervikt eller specialbagage ej kan tas ombord skickas det med nästa lediga avgång. Minimiavgift 200 SEK per kolli och tur debiteras oavsett om bagaget transporteras vid planerad avgång eller nästa lediga avgång. Detta betalas på plats innan avgång.

Jonair står ej för utkörning av sent ankommande bagage över 20 kg, extra bagage eller specialbagage, bagaget skall hämtas av passageraren på slutdestinationen. Bagage över 20 kg, extra bagage eller specialbagage skall bokas i förväg, kontakta Jonair på +46-(0)90 12 12 40 eller support@jonair.se

Sportutrustning

Sportutrustning räknas som specialbagage och har samma regler och villkor som ovan (Specialbagage och extra bagage).

Skidutrustning skall packas i skidfodral, väl förpackade och med endast ett par skidor+stavar per fodral.

I golfbagar ingår bag, klubbor och ett par skor.

En avgift tillkommer på 200 kr per kolli och tur oavsett om bagaget transporteras vid planerad avgång eller inte. Detta betalas på plats innan avgång. Jonair står ej för utkörning av sent ankommande sportutrustning.

Tillstånd att medföra sportutrustning i kabinen skall i förväg begäras av Jonair på +46 (0)90- 12 12 40 eller via mail på support@jonair.se

Barnvagnar

Barnvagnar tas med i mån av plats, hjulen skall monteras bort under transport och vagnen packas in i en barnvagnspåse för att minska skaderisken. Barnvagnspåse kan köpas på de flesta flygplatser. Ring Jonairs callcenter för att säkerställa att det finns utrymme på just din flygning.

Djur

Tillstånd att medföra ett husdjur i kabinen skall i förväg begäras av Jonair på telefonnummer +46 (0)90-12 12 40 eller via mail på support@jonair.se. Transport av djur är endast i mån av plats samt att övriga passagerare ej är allergiska mot det bokade djuret. Vid allergi hos annan passagerare så ombokas ordinarie bokning till annan avgång. Jonair står ej för personliga omkostnader gällande övernattning eller andra utgifter som tillkommer vid ändring av avgång. En avgift på 200 SEK per bur och tur tillkommer vid bokning.

Följande regler måste följas vid transport av husdjur i kabinen:

Djuret får ej ha stark doft

Bur måste vara säker mot läckage och får ej överstiga måtten 45x35x20 cm Djur och bur får ej tillsammans överstiga 8 kilo

Passagerare får medföra endast en bur och djuret måste hållas i buren under hela flygningen Djuret får ej vara störande för andra passagerare

Djur som är tillåtna i kabinen är samtliga djur som uppfyller kraven ovan.

Elektronisk utrustning

Följande utrustning är förbjuden att använda under start och landning, och när skylten ”Spänn fast säkerhetsbälte” lyser:

  • Bärbar PC
  • Ljud- och videoupptagningsutrustning
  • Elektroniska leksaker
  • Miniräknare
  • Personsökare
  • Elektrisk rakapparat

Följande utrustning är förbjuden att använda under hela din vistelse ombord:

  • Mobiltelefon/Walkie-talkie
  • CD-spelare 
  • Radiosändare 
  • Fjärrstyrningsutrustning
  • Radio- och TV -mottagare
  • Annan utrustning som inte är nämnd men som innehar aktiva sändare

Skatter och avgifter

En flygbiljett belastas med skatter och avgifter. Inrikesbiljetter är momspliktiga med 6 %. Vi har valt att inkludera dessa avgifter i samtliga priser. Återbetalning av biljett i de fall du som resenär har rätt till återbetalning av biljett skall kreditering ske enligt följande: 7 arbetsdagar för kreditkort och 15 dagar för fakturabetalda biljetter. LOW samt EXTRA LOW-biljetter återbetalas endast skatter mot en administrativ avgift på 150 kr. Biljettpriset återbetalas inte.

Jonairs rätt att neka transport

Jonair förbehåller sig rätten att neka passagerare samt bagage ombordstigning. Passagerare som p.g.a. hälsotillstånd eller uppförande kan vara till skada för sig själv eller sina medresenärer kan nekas transport. Detta gäller även föremål som kan användas som tillhygge eller inte är lämpliga att föra ombord.

Villkor för grupp

Definition: Gruppbokning avser 6 personer eller fler som reser tillsammans. Bokning: Förfrågan sker via support@jonair.se eller telefon +47 (0)90 12 12 40.

Biljettregler vid gruppbokning

Biljettering sker 14 dagar innan avresa. Avbokning: Upp till 14 dagar innan avresa: full återbetalning, 14-7 dagar innan avresa: 50 % återbetalning, Mindre än 7 dagar innan avresa: ingen återbetalning

Namnändring: Namnändring kan göras utan kostnad fram till avresa.

Bagage: 20 kg inklusive handbagage, handbagage får inte överstiga måtten 45x20x35 cm

Din gruppbiljett kan betalas på följande sätt:

Kredit-/betalkort skall ske vid bokningstillfället. Vi accepterar följande kreditkort/betalkort: Eurocard(EC), Mastercard(CA), Visa(VI). Observera att samtliga VISA-kort som är utställda av Swedbank måste aktiveras för att kunna användas för handel på nätet. Innan denna aktivering är gjord kan inga online-bokningar genomföras med kortet som betalningssätt. Kontakta Swedbank för ytterligare information.

Kontant betalning hos de flesta resebyråer.

För frågor rörande vår fakturering, kontakta Jonair på +46 (0)90 12 12 40. En faktureringsavgift på 50 kr inklusive moms tillkommer per faktura.

OBS! EU-beslut om förändrade regler för handbagage – vätskor i Handbagaget

Du får ha med dig vätskor i behållare på högst 1 dl (100 ml). Behållarna med vätskor skall förvaras i en genomskinlig 1-liters återförslutningsbar plastpåse. Om du inte har någon sådan påse finns de på alla svenska flygplatser (eventuellt mot en viss betalning). Med vätskor avses: geléer, krämer, vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer och andra artiklar med liknande konsistens. Packa flytande mediciner, barnmat och dietmat på ett sådant sätt att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. De behöver dock inte ligga i plastpåsar. Reglerna för begränsningar av vätskor omfattar inte incheckat bagage.Tänk på att packa extra noggrant om du packar till exempel flaskor med vätska i det incheckade bagaget. Eventuella skador som uppstår på bagage om en flaska skulle gå sönder ersätts inte. Vi ber dig vara ute i god tid på flygplatsen då köer till säkerhetskontrollen kan uppstå. Läs mer om de nya reglerna hos Transportstyrelsen

Farligt gods

Farligt gods som är tillåtet att transportera i bagage:

  • Alkoholhaltiga drycker. Väl förpackat i handbagage. Max 5 liter/passagerare
  • Torris endast i handbagage väl förpackat mot vatten. Max 1 kg/ passagerare
  • Tändstickor och tändare Endast i fickor för personligt bruk. Max 5 tändare/passagerare. Refill dock ej tillåtet
  • Ammunition för sportskytte Endast i originalförpackning och i incheckat bagage. Dock ej lyspatroner. Max 5 kg /passagerare
  • Medicin, toalettartiklar, sprayer, parfymer, cologne och mediciner innehållande alkohol får medföras i incheckat bagage upp till 2 liter eller i handbagage max 0.5 liter eller 0.5 kg. Varje förpackning får dock ej överskrida 0.3 liter eller 0.3 kg.
  • Lockborstar drivna med gas i incheckat bagage eller handbagage får ej användas ombord.
  • Kniv/sax eller andra vassa föremål. Knivblad max 5 cm. Observera att knivar måste checkas in.
  • Syrgas, tryckluftstub med max en liters volym av så kallad inhalator får medföras i kabinen.

Ej tillåtet farligt gods:

  • Pyrotekniska föremål(fyrverkerier, salutskott etc.) Total förbjudet i både hand-och incheckat bagage
  • Kvicksilverbarometer totalförbjuden i både hand-och incheckat bagage
  • Brandfarliga vätskor(Färg, T-sprit etc.) totalförbjuden i både hand-och incheckat bagage

Följande bagage kan eventuellt innehålla farligt gods:

  • Skidutrustning. Möjligt innehåll: gasbehållare för gaslampa
  • Militärbagage. Möjligt innehåll:lösa patroner, ammunition, hand och rökgranater
  • Ryggsäckar och campingutrustning. Möjligt innehåll: gas – och primuskök med bränsle, fotogen, tändstickor, lysraketer och denaturerad sprit Industriförpackningar (trälådor, metall/termosflaskor, metallbehållare)

För ytterligare information kontakta incheckningspersonalen.

Vapen och ammunition

Enligt lag är det förbjudet att medföra skjutvapen i passagerarutrymmet. För vapentransport gäller följande: Vapen och ammunition måste checkas in. Vapnet ska vara delat i två delar  och packat i separata väskor. Ammunitionen ska förvaras i sin originalförpackning och får max väga 5 kg/passagerare. Ammunitionstransport Du får medföra kvantiteter upp till 5 kg. Ammunition skall ligga i det incheckade bagaget och transporteras i lastrum. Ammunition skall vara förpackad i sin originalförpackning. Patroner för kulgevär skall vara separerade från varandra med skiljeväggar i ammunitionskartongen. Hagelpatroner skall vara fixerade så att de ej ligger löst i kartongen. Vi accepterar inte att ni packar ammunition med andra passagerare så att större mängd än 5 kg packas i en väska. Större kvantiteter än 5 kg skall skickas som frakt.

Gravida och barn

För ensamåkande barn under 12 år, kontakta Jonair på +46 (0)90 12 12 40.

Det är tillåtet för gravida kvinnor att flyga obegränsat fram till 4 veckor före väntad nedkomst. När det är mindre än 4 veckor kvar till väntad nedkomst krävs läkarintyg och resan får inte överstiga 2 timmar.

Det är tillåtet med ett spädbarn (0-2år) per vuxen dock max ett (1) barn totalt ombord samtidigt. Barnet skall ej sitta fastspänt i förälders säkerhetsbälte, utan erhåller ett eget säkerhetsbälte som fästes i den vuxnes. Barnet skall hållas stadigt vid start och landning. För att hjälpa barnet med tryckutjämning kan ni ge barnet näsdroppar en halvtimme före avgång.

Babykorg och babysits kan inte beställas till någon av våra flygningar. För dig som önskar ta med babysits i kabinen måste den placeras i ett eget säte och får betala avgift som för medföljande barn 2-12 år. Exempel på barnstolar som vi accepterar är Maxi Cosi, Atlas Baby Seat, Romer/Britax och Baby Safe. Det är inte tillåtet för den vuxne passageraren att ha en sådan stol i knät. Maxdimension på babysits: Längd: 65 cm Höjd: 45cm

Rökning

För allas säkerhet och trevnad är samtliga Jonairs flygningar rökfria.

Assistans

Allmänt på våra flygplan kan vi endast erbjuda flyg för resenärer som behöver assistans till och från flygplanet. Du måste själv kunna ta dig ombord på flygplanet samt ta dig till din stol. Om du inte kan förflytta dig vid en eventuell evakuering räknas du som rörelsehindrad. Är du synskadad eller hörselskadad så räknas du inte som rörelsehindrad.

Jonair erbjuder assistans åt resenärer som är synskadade, hörselskadade och resenärer med nedsatt rörlighet. Resenären måste dock själv kunna ta sig upp och ner för flygplanstrappan samt fram till stolen när det gäller flygplanstypen PA-31 och Beech King Air 200, beechcraft 1900 och Cessna Citation 560 xl.

Assistans måste bokas/meddelas i förväg via telefon +46 (0)90 12 12 40 eller via mail support@jonair.se

Behöver du assistans skall du infinna dig vid gaten minst 30 minuter före avgångstid.

I samband med din beställning av resa ange vilken typ av hjälp du behöver samt om du önskar medföra syrgas för medicinskt bruk ombord:

WCHR (Wheelchair to ramp)

  • Jag behöver rullstol till/från planet men kan gå själv upp och nedför trappor och ta mig till flygplanssätet.

Rullstol

  • På grund av säkerhetsskäl har Jonair inte möjlighet att ta med rollstol ombord på våra flygplan.

Adress Phone Telefax E-mail / Internet
Västra Esplanaden 2 +46 90 121240 +46 90 142966 support@jonair.se

Dina rättigheter

Klagomål

Om du har några övriga frågor angående din resa så är du välkommen att kontakta Jonair på telefon +46 (0)90 12 12 40 eller via mail på support@jonair.se

Förseningar

Vid förseningar över två timmar erbjuder vi ersättning för eventuella merkostnader, såsom exempelvis matkostnader samt två telefonsamtal eller e-postmeddelanden, under väntetiden. Vid längre förseningar kan även ersättning för logi och transport till och från boendet komma ifråga. Om flygningen är försenad med mer än 5 timmar har passageraren rätten att välja att avstå från flygningen och få priset för biljetten återbetalad av flygbolaget och i aktuella fall en returflygning till den första avgångsorten (Någon av Jonairs destinationer, Pajala, Luleå, Umeå, Östersund, Sveg eller Arlanda beroende på vilken destination som finns på Jonairs utfärdade biljett för den aktuella resan)snarast möjligt.

Vid längre förseningar kan även en rätt till kompensation uppstå, i enlighet med EU- domstolens dom i målet C-432/07, Sturgeon. Kom ihåg att spara alla kvitton!

Då flygningar ställs in kan vi erbjuda ombokning till slutdestinationen i din flygbiljett snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor samt ersättning för merkostnader under väntetiden. Dessa merkostnader kan exempelvis vara matkostnader, hotellövernattning och transport till och från hotellet, då det blir aktuellt. Vid inställd flygning har du även rätt att utan kostnad ringa två telefonsamtal eller skicka två fax eller e-postmeddelanden. Om vi inte har informerat om att flyget är inställt senast sju dagar före flygningen, och det flyg till vilket passageraren ombokats avgår mer än en timme tidigare eller ankommer mer än två timmar senare än det ursprungliga flyget, samt om inställningen av flyget inte beror på extraordinära omständigheter som inte skulle kunna ha undvikits av flygbolaget även om alla rimliga åtgärder vidtagits, har passageraren rätt till kompensation uppgående till 250 euro. Om du väljer att avbryta resan så har du rätt till återbetalning av den outnyttjade flygbiljetten samt dessutom, i relevanta fall, – en returflygning till första avreseort (Någon av Jonairs destinationer, Pajala, Luleå, Umeå, Östersund, Sveg eller Arlanda beroende på vilken destination som finns på Jonairs utfärdade biljett för den aktuella resan) snarast möjligt. Du behöver då kontakta Jonair på +46 (0)90 12 12 40

Den assistans som beskrivs i detta avsnitt tillhandahålls i händelse av att en flygning försenas utanför den planerade avgångstiden (a) med minst två timmar för en flygning som är högst 1 500 km eller (b) med minst tre timmar för alla flygningar inom EU som är minst 1 500 km och för alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller (c) med minst fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av (a) eller (b).

Du har rätt att få följande utan avgift:
  • måltider och förfriskningar i rimlig relation till väntetiden,
  • logi i fall där om övernattning blir nödvändig,
  • transport mellan flygplatsen och övernattningsstället (hotell eller annat),
  • telefonsamtal, telex, faxmeddelanden eller e-postmeddelanden.
Om JONAIR underlåter att förse dig med assistans måste du göra egna arrangemang och be om återbetalning. Det är väldigt viktigt att du behåller kvitton för utgifterna.
Om du är försenad tre timmar eller längre vid ankomsten kan du ha rätt att få ersättning.
Ersättningen kan inte betalas på flygplatsen och därför måste du kontakta jonair support
 
Planet var planerat att landa 07:15 UTC och landade 09:33 UTC, detta innebär en försening vid ankomst på 2h 18 min. Därav nekas passageraren ersättning på 250 Euro.
 
Om passageraren hade utgifter under väntetiden så som mat/dryck så kan detta kompenseras mot uppvisat kvitto. 

Nekad ombordstigning, om din flygning är överbokad kommer Jonair i första hand fråga om det finns några frivilliga som är beredda att avstå sin plats i utbyte mot förmåner som de berörda passagerarna och flygbolaget kommer överens om. Dessa frivilliga ska, utöver förmånerna, även erbjudas möjligheten att avbryta resan och få biljettpriset återbetalt eller ombokning till den slutliga bestämmelseorten (Någon av Jonairs destinationer, Pajala, Luleå, Umeå, Östersund, Sveg eller Arlanda beroende på vilken destination som finns på Jonairs utfärdade biljett för den aktuella resan) snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor. Om det inte finns tillräckligt många frivilliga kan flygbolaget neka passagerare ombordstigning. De passagerare som då blivit nekade ombordstigning har rätt till kompensation uppgående till 250 euro, eller 125 euro om flygbolaget kan erbjuda ombokning till ankomstorten som ankommer mindre än två timmar senare än det ursprungliga flyget. Passageraren som nekats ombordstigning har också rätt att avbryta resan och få biljetten återbetald och i relevanta fall en returflygning till den första avreseorten (Någon av Jonairs destinationer, Pajala, Luleå, Umeå, Östersund, Sveg eller Arlanda beroende på vilken destination som finns på Jonairs utfärdade biljett för den aktuella resan snarast möjligt, liksom rätt till måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden och hotellrum, samt transport till och från hotellet, i sådana fall då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig. Vid nekad ombordstigning har du även rätt att utan kostnad ringa två telefonsamtal eller skicka två fax eller e-postmeddelanden. Vi rekommenderar att du även kontaktar din reseförsäkring för täckning av sådana kostnader som inte omfattas av vårt ansvar, exempelvis om förseningen, den inställda flygningen eller den nekade ombordstigningen berott på omständigheter vilka våra anställda inte kunnat förhindra trots att de vidtagit alla de åtgärder som rimligen kan begäras för att undvika skadorna.

EU-förordning 261/2004, Jonair följer EU:s förordning 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/9. Ladda hem förordningen som PDF

Försenat/Skadat bagage För anmälan av förlorat bagage välkomnar vi er att kontakta Jonair på telefon +46 (0)90 12 12 40 eller via mail på support@jonair.se

Jonairs allmänna bestämmelser för passagerare och bagage

INLEDNING

Dessa transportvillkor reglerar förhållandet mellan dig som passagerare och oss som transportör avseende din transport på ett flygplan i enlighet med en biljett som bär vår flygbolagskod för detta flyg eller flygsegment. Dina rättigheter och skyldigheter gentemot oss och vice versa beträffande detta finns beskrivna i transportvillkoren. Vi rekommenderar att du läser igenom transportvillkoren noga då de bland annat klargör vissa begränsningar som påverkar dig, exempelvis gällande vårt ansvar gentemot dig vid skada eller förseningar som drabbar dig och/eller ditt bagage. Ifall vår ansvarsbegränsning inte är tillfredställande i förhållande till dina behov så råder vi dig att teckna en personlig reseförsäkring. Dessa transportvillkor kan komma att ändras utan förvarning.

ARTIKEL 1 – VAD VISSA UTTRYCK BETYDER I DESSA VILLKOR

När du läser dessa villkor vänligen observera följande:

1.1. “VI”, “VÅR”, och “OSS” betyder Jonair AB.

1.2. “DU”, “DIN” och “DIG” betyder vem som helst, förutom besättningsmedlemmar, som transporteras eller ska transporteras med ett flygplan i enlighet med en biljett. (Se även definition av ”passagerare”).

1.3. Med “AVTALADE UPPEHÅLL” menas de platser, förutom avgångsort och ankomstort, som anges på din biljett eller som är fastställda i våra tidtabeller som planerade uppehåll på din resa.

1.4. Med “FLYGBOLAGSKOD” menas de två eller tre bokstäver som identifierar särskilda flygbolag.

1.5. Med “AUKTORISERAT OMBUD” menas ett passagerarförsäljningsombud som har utsetts av oss till att representera oss vid försäljning av flygtransport gällande våra tjänster.

1.6. Med “BAGAGE” menas din privata egendom som medföljer dig på din resa. Om inget annat anges består den av både ditt incheckade bagage och ditt icke-incheckade bagage.

1.7. Med “BAGAGEKVITTO” menas den delen av biljetten som hör samman med transporten av ditt incheckade bagage.

1.8. Med “BAGAGEIDENTIFIKATIONSLAPP” menas ett dokument som endast har utfärdats för att identifiera incheckat bagage.

1.9. Med “NÄRMASTE FAMILJ” menas din maka/make eller sambo, föräldrar, barn, systrar och bröder, mor-och farföräldrar, barnbarn, svärföräldrar, svågrar, svägerskor, svärdöttrar och svärsöner.

1.10. Med “RESPLAN/KVITTO” menas dokument som vi utfärdar till passagerare som reser med elektroniska biljetter vilka innehåller passagerarens namn, flyginformation och meddelanden.

1.11. Med “MEDDELANDE OM AVTALSVILLKOR SOM INFÖRLIVAS GENOM HÄNVISNING” menas de förklaringar som ingår i eller levereras med din biljett eller resplan/kvitto, som identifieras som sådana och som genom hänvisning införlivar dessa transportvillkor och meddelanden.

1.12. Med “VÅRA FÖRESKRIFTER” menas våra villkor gällande procedurer och normer utöver dessa villkor, vilka reglerar transportvillkoren för passagerare och/eller bagage samt inkluderar alla tillämpliga tariffer.

1.13. Med “PASSAGERARE” menas en person, förutom besättningsmedlemmar som transporteras eller ska transporteras i ett flygplan i enlighet med en biljett. (Se ävendefinitioner som ”du”, ”din” och ”dig”)

1.14. Med “PASSAGERARKUPONG” eller “PASSAGERARKVITTO” menas den del av biljetten som utfärdats av oss eller på våra vägnar, som är märkt som sådan och som i slutändan ska behållas av dig.

1.15. Med “SDR” avses en särskild dragningsrätt, vilken är den sammansatta valutaenhet som är den Internationella Valutafondens officiella valutaenhet. Information om den dagsaktuella kursen för en särskild dragningsrätt i en av de nordiska valutorna kan hittas i dagstidningar eller på bankkontor.

1.16. Med “UPPEHÅLL/STOPOVER” menas ett planerat stopp på din resa, någonstans mellan avgångsplatsen och resmålet under minst tjugofyra (24) timmar.

1.17. Med “TARIFF” menas de publicerade priserna, avgifterna och/eller relaterade transportvillkoren för ett flygbolag, som när så är nödvändiga, har lämnats in till de behöriga myndigheterna.

1.18. Med “BILJETT” menas antingen dokumentet som kallas “passagerarbiljett och bagagekvitto” eller den elektroniska biljett som alltid utfärdas av oss eller på våra vägnar, och som inkluderar meddelandet om avtalsvillkor som införlivas genom hänvisning, samt andra meddelanden och kuponger.

1.19. Med “ICKE-INCHECKAT BAGAGE” menas allt ditt bagage som inte är incheckat.

ARTIKEL 2 – ALLMÄNT

2.1. Dessa transportvillkor gäller endast på de flyg eller flygsegment där vårt namn eller vår flygbolagskod anges i rutan ”carrier” på biljetten för det specifika flyget eller flygsegmentet. I de fall vi utför flygningar åt andra flygbolag kvarstår våra skyldigheter

ARTIKEL 3 – BILJETTER

3.1. Biljetten utgör avgörande bevis på transportavtalet mellan oss och den passagerare som anges på biljetten. Vi kommer endast att erbjuda transport till den passagerare vars namn är angivet på biljetten och du kan komma att behöva uppvisa lämplig id-handling.

3.2. En biljett som är köpt för personligt bruk, t ex i syften andra än handel, affärer eller yrke kan överlåtas i sin helhet (men inte delvis), under förutsättning:

3.3.1. Att du kontaktar oss med en begäran om överlåtelse av din biljett åtminstone 24 timmar innan schemalagd avgångstid vilken anges på biljettens första flygkupong, och att personen som biljetten ska överlåtas till uppfyller alla villkor som gäller för den ursprungliga biljetten. När du överlåter din biljett till oss kommer vi att utfärda en ny biljett i den persons namn som biljetten ska överlåtas till. Den nya biljetten kommer att omfattas av samma villkor som den utbytta biljetten.

3.4. Förutom det som föreskrivs ovan får en biljett inte överlåtas.

3.4. Vissa biljetter säljs tills rabatterade priser vilka kan vara delvis eller helt icke- återbetalningsbara. Du bör välja det biljettpris som passar dina behov bäst. Du kan också vilja säkerställa att du har lämplig försäkring för att täcka de fall då du måste avboka din biljett.

3.5. Om du har en biljett enligt beskrivningen i artikel ovan och förhindras att resa på grund av Force majeure så kommer vi att gottgöra dig genom ett tillgodohavande av det icke- återbetalningsbara beloppet vilket kan användas för framtida resor med oss, under förutsättning att du har kunnat uppvisa bevis på denna Force majeure.

3.6. Biljetten är och förblir att vara den utfärdande transportörens egendom.

3.7. Förutom om det gäller en elektronisk biljett ska du inte ha rätt att transporteras på en flygning om du inte uppvisar en giltig biljett som innehåller flygkupongen för det flyget och alla andra oanvända flygkuponger, samt passagerarkupongen. Dessutom ska du inte ha rätt att transporteras om biljetten som uppvisas har förvanskats eller om den har ändrats, annat än av oss eller våra auktoriserade ombud. I fallet med en elektronisk biljett ska du inte ha rätt att transporteras på en flygning om du inte kan uppvisa giltig legitimation och att en giltig elektronisk biljett har utfärdats i ditt namn.

3.8. Om du har förlorat eller förvanskat en biljett (eller del av den), eller om du inte kan uppvisa en biljett som innehåller passagerarkupongen samt alla oanvända flygkuponger kommer vi, på din begäran och om vi har utfärdat biljetten i fråga, att ersätta denna biljett (eller del av den) genom att utfärda en ny biljett, under förutsättning av det finns bevis som enkelt kan bekräftas vid tidpunkten, att en biljett som var giltig för flygningarna i fråga har utfärdats på rätt sätt och att du skriver under ett avtal som gör dig ersättningsskyldig för alla eventuella kostnader eller förluster upp till den ursprungliga biljettens värde, vilka är nödvändiga och som vi eller annan transportör skäligen ådrar oss för missbruk av den ursprungliga biljetten. Vi kommer inte att kräva dig på ersättning för några som helst förluster vilka är ett resultat av vår egen försumlighet. Vi kan komma att ta ut en administrationsavgift för denna tjänst, om inte förlusten eller förvanskningen berodde på försummelse från vår eller ett av våra auktoriserade ombuds sida.

3.9. Om denna bevisning inte finns tillgänglig eller om du undertecknar ett sådant avtal kan vi komma att begära att du betalar upp till hela biljettpriset för en ersättningsbiljett, vilket kan återbetalas om och när vi är nöjda med att den förlorade eller förvanskade biljetten inte har använts före utgången av dess giltighetstid. Om du hittar original biljetten före utgången av dess giltighetstid och om du överlämnar den till oss ska ovannämnda återbetalning behandlas vid denna tidpunkt.

3.10. En biljett är en värdehandling och du bör vidta lämpliga åtgärder för att skydda den, samt säkerställa att den inte försvinner eller blir stulen.

ARTIKEL 4 – GILTIGHETSTID

4.1 Om inte annat anges på biljetten, i dessa transportvillkor, eller i gällande tariffer (som kan begränsa en biljetts giltighetstid, då begränsningen kommer anges på biljetten), gäller en biljett i:

4.1.1. Ett år från utfärdandedagen eller

4.1.2. Beroende på den första resan som sker inom ett år från utfärdandedagen, ett år från den första resdagen enligt biljetten.

4.1.3. Om du förhindras att resa inom biljettens giltighetstid på grund av att vi inte kunde bekräfta en reservation vid tidpunkten då du begärde reservationer, kommer din biljetts giltighetstid att förlängas till och med vår första flygning med plats ombord eller så kommer du bli berättigad till en återbetalning i enlighet med artikel 10.3.

4.1.4. Om du efter att ha påbörjat din resa förhindras från att resa inom biljettens giltighetstid på grund av sjukdom, kan vi förlänga din biljetts giltighetstid fram till den dag då du är tillräckligt frisk för att resa eller till vår första flygning efter det datum från den tidpunkt då resan återupptas då det finns plats i den klass för vilken biljettpriset har betalats. Denna sjukdom måste intygas med ett läkarintyg. När de flygkuponger som finns i kvar i biljetten, eller om det gäller en elektronisk biljett, den elektroniska kupongen, inkluderar en eller flera uppehåll så kan giltighetstiden för denna biljett förlängas i högst tre månader från det datum som anges på detta intyg. Om du har en biljett med ett specialpris så är tidsfristen för en förlängning högst 7 dagar, om det inte är förbjudet enligt reglerna som gäller för det pris som betalats. Under sådana omständigheter kommer vi på samma sätt att förlänga biljetternas giltighetstid för dina närmsta familjemedlemmar som reser tillsammans med dig.

3.2.4. Om en passagerare avlider under en resa kan biljetterna för personerna som reser med passageraren ändras genom att den kortaste vistelsen avstås eller giltigheten förlängs. Om en person som tillhör en passagerares närmsta familj avlider och denne passagerare redan har påbörjat sin resa ska biljetternas giltighetstid för både passageraren i fråga samt hans eller hennes närmaste familj som reser med passageraren på samma sätt modifieras. Varje modifiering ska ske efter mottagandet av en giltig dödsattest och ingen sådan giltighetsförlängning ska avse en längre tidsperiod än fyrtiofem (45) dagar från dödsdagen.

ARTIKEL 5 – KUPONGORDNING OCH ANVÄNDNING

5.1. Den biljett du har köpt är endast giltig för transporten som framgår av biljetten, från avreseorten via eventuella avtalade mellanlandningsplatser till det slutgiltiga resmålet.

5.2. Om du vill ändra någon del av din transport måste du kontakta oss i förväg. Priset för din nya transport kommer att beräknas och du kommer ges möjlighet att acceptera det nya priset eller behålla din ursprungliga transport enligt biljetten. Om du måste ändra någon del av din transport på grund av Force majeure måste du kontakta oss så snart som möjligt, och vi kommer att sträva efter att transportera dig till din nästa mellanlandning eller slutgiltiga destination, utan att beräkna ett nytt pris.

5.3. Ändring av transport – Du måste betala alla mellanskillnader mellan det pris du har betalat och totalpriset för din ändrade transport.

5.4. Du bör vara medveten om att samtidigt som vissa typer av ändringar inte leder till en förändring av biljettpriset kan andra som exempelvis en ändring av avreseorten(till exempel om du inte flyger det första segmentet) eller om du ändrar riktningen på din resa leda till en prisökning. Många priser gäller endast de datum och för de flygningar som anges på biljetten och ändringar kanske inte tillåtas, eller endast mot betalning av en tilläggsavgift.

5.5. Du bör vara medveten om att ifall du inte dyker upp till en flygning utan att informera oss på förhand kan vi ställa in din återresa eller senare reservationer. Om du dock informerar oss i förväg kommer vi inte att ställa in dina senare flygreservationer,

ARTIKEL 6 – TRANSPORTÖRENS NAMN OCH ADRESS

6.1. Vårt namn kan förkortas till vår flygbolagskod, eller på annat sätt på biljetten. Vår adress ska anses vara den avreseflygplats som anges mittemot den första förkortningen av vårt namn i rutan ”carrier” på biljetten, eller om det gäller en elektronisk biljett, som anges för vårt första flygsegment i resplanen/kvittot.

ARTIKEL 7 – PRISER, SKATTER OCH AVGIFTER

PRISER

7.1. Priserna gäller bara för transport från flygplatsen vid avreseorten till flygplatsen på resmålet, om inte annat uttryckligen anges. Priserna inkluderar inte marktransport mellan flygplatser och mellan flygplatser och stadsterminaler om inte annat uttryckligen anges. Om inte annat avtalats kommer ditt pris att beräknas i enlighet med vår tariff som gäller på den dag då du reserverar din biljett för resa på de specifika datum och enligt den resplan som framgår av den. Om du ändrar din resplan eller dina resedatum kan detta påverka det pris som du ska betala.

SKATTER OCH AVGIFTER

7.2. Tillämpliga skatter och avgifter påförda av statliga myndigheter eller flygplatsoperatören ska betalas av dig. I priset ingårde skatter och avgifter som inte inkluderas i nettopriset, vilka ofta är listade separat på biljetten.

7.3. Jonair anger alltid de skatter och avgifter som är oundvikliga och förutsebara vid tidpunkten för offentliggörandet av priset till konsumenten.

VALUTA

7.4. Priser, skatter och avgifter ska betalas i det lands valuta som biljetten utfärdades i, såvida en annan valuta inte anges av oss eller våra auktoriserade ombud, vid eller före betalningen åläggs (till exempel på grund av att den lokala valutan inte kan konverteras). Vi kan efter eget godtycke acceptera betalning i en annan valuta.

ARTIKEL 5 – RESERVATIONER

RESERVATIONSKRAV

5.1 Vi eller våra auktoriserade ombud kommer att registrera din(a) reservation(er).

5.2. På din begäran kommer vi att utfärda en skriftlig bekräftelse på din(a) reservation(er).

5.3. Vissa priser har restriktioner vilket begränsar eller utesluter din rätt att ändra eller avboka reservationer eller begära en återbetalning.

ARTIKEL 6 – TIDSGRÄNSER FÖR BILJETTER

6.1. Om du inte har betalat biljetten före den angivna tidsfristen för biljetten, som vi eller våra auktoriserade ombud har informerat om, kan vi ställa in din reservation.

6.2. Du bör kontrollera kraven på återbekräftelse med alla andra transportörer som är involverade i din resa. När så krävs, måste du återbekräfta med transportören vars kod anges för den aktuella flygningen på biljetten.

ARTIKEL 7 – PERSONUPPGIFTER

7.1. Du är införstådd med att dina personuppgifter har lämnats till oss i syfte att: göra en reservation, köpa en biljett, erhålla extratjänster så som exempelvis hotellreservationer och hyrbil, utveckla och tillhandahålla tjänster så som exempelvis särskilda hjälpmedel för personer med nedsatt rörelseförmåga, specialmåltider och uppfyllande av andra särskilda önskningar som våra passagerare kan ha, underlätta immigrations-och inreseförfaranden och ställa sådana uppgifter till myndigheters förfogande, i samband med din resa. I dessa syften ger du oss befogenhet att behålla och använda dessa uppgifter och överföra dem till våra egna kontor, auktoriserade ombud, statliga myndigheter, eller andra flygbolag eller de som tillhandahåller ovannämnda tjänster. Dina personuppgifter kommer inte att användas i marknadsföringssyfte utan din tillåtelse.

ARTIKEL 8 – PLACERING/ ”SEATING”

8.1. Vi kommer sträva efter att uppfylla placeringsönskemål men vi kan inte garantera en viss plats. Vi förbehåller oss rätten att fördela eller omfördela platser när som helst, även efter ombordstigningen på flygplanet. Detta kan vara nödvändigt på grund av drift-och säkerhetsskäl.

ARTIKEL 9 – ÅTERBEKRÄFTELSE AV RESERVATIONER

9.1. Reservationer för fortsatt resa eller returresa kan vara föremål för krav på återbekräftelse av reservationerna inom specifika tidsfrister. Vi kommer att informera dig om när vi behöver en återbekräftelse och hur och när den ska ske. Om detta krävs och du inte bekräftar på nytt kan vi komma att ställa in dina reservationer för vidare resa och returresa. Om du informerar oss om att du önskar att fortsätta din resa och det finns plats på flygningen kommer vi dock att återställa dina reservationer och transportera dig. Om det inte finns plats på flygningen kommer vi skäligen försöka att transportera dig till din nästa eller slutgiltiga destination.

ARTIKEL 10 – INCHECKNING OCH BOARDING

10.1. Incheckningstiderna kan variera från flygplats till flygplats och vi rekommenderar att du hämtar information om dessa incheckningstider och följer dem. Din resa blir smidigare om du tillåter dig själv gott om tid att följa incheckningstiderna.

10.2. Vi förbehåller oss rätten att annullera din reservation om du inte följer de angivna incheckningstiderna.

10.3. Vi eller våra auktoriserade ombud kommer att informera dig om din incheckningstid för din första flygning med oss. För senare flygningar på din resa bör du hämta information om incheckningstiderna. Incheckningstiderna för våra flygningar hittas i vår tidtabell, eller kan fås från oss eller våra auktoriserade ombud.

10.4. Du måste vara vid gaten/uppsamlingsplatsen senast på den tidpunkt som anges av oss eller våra auktoriserade ombud när du checkar in/väntar på ombordstigning.

10.5. Vi kan annullera den plats som har reserverats till dig om du inte kommer till gaten/uppsamlingsplatsen i tid.

10.6. Vi kommer inte att vara ersättningsskyldiga gentemot dig för någon förlust eller utgift som uppstår till följd av att du inte uppfyller bestämmelserna i denna artikel om vi inte har varit försumliga.

ARTIKEL 11 – NEKANDE OCH BEGRÄNSNING AV TRANSPORT

RÄTT ATT NEKA TRANSPORT

11.1. I skäligt utövande av vår bestämmanderätt kan vi neka att transportera dig eller ditt bagage om vi har informerat dig skriftligen om att vi inte vid någon tidpunkt efter datumet för detta meddelande skulle transportera dig på våra flygningar. I detta fall kommer du ha rätt till en återbetalning. Vi kan också neka att transportera dig eller ditt bagage om en eller flera av följande händelser har inträffat eller om vi skäligen tror att de kommer att inträffa:

11.1.1. om denna åtgärd är nödvändig för att uppfylla några gällande statliga lagar, förordningar eller regler;

11.1.2. om transporten av dig eller ditt bagage kan äventyra eller påverka säkerheten, hälsan eller väsentligt påverka komforten hos andra passagerare eller besättning.

11.1.3. om ditt mentala eller fysiska tillstånd, inklusive din alkohol-eller drogpåverkan, utgör en fara eller risk för dig själv, passagerare, besättning, eller egendom;

11.1.4. om du har uppfört dig dåligt på ett tidigare flyg och vi har anledning att tro att ett sådant uppförande kan upprepas.

11.1.5. om du har vägrat att genomgå en säkerhetskontroll

11.1.6. om du inte har betalat gällande priser, skatter eller avgifter.

11.1.7. om du inte förefaller ha giltiga resehandlingar, kan försöka komma in i ett land som du befinner dig i transfer i, eller för vilket du inte har giltiga resehandlingar, förstör dina resehandlingar under flygning eller vägrar att lämna över dina resehandlingar till flygbesättningen mot kvitto, när så begärs; eller om vi på något annat sätt har anledning att tro att du inte kommer tillåtas att komma in i det land som är din slutdestination eller ett annat land där du befinner dig i transfer;

11.1.8. om du uppvisar en biljett som har förvärvats olagligt, har köpts av en annan enhet än oss eller våra auktoriserade ombud, eller har rapporterats som borttappad eller stulen, är förfalskad, eller om du inte kan bevisa att du är personen som är namngiven på biljetten.

11.1.9. om du inte har uppfyllt kraven ovan avseende kupongordning och användning eller om du uppvisar en biljett som har utfärdats eller ändrats på något sätt, annat än av oss eller våra auktoriserade ombud, eller biljetten har förvanskats;

11.1.10. Om du inte uppfyller våra instruktioner gällande säkerhet.

ARTIKEL 12 – SÄRSKILD ASSISTANS

En flygsäkerhetsbedömning behöver ske vid transport av ensamresande barn, handikappade personer, gravida kvinnor, personer med sjukdomar, eller andra personer som behöver särskild assistans, och det finns även ett behov av att planera assistans med så god framförhållning som möjligt.

De mindre flygplanstyper som Jonair trafikerar medför säkerhetsrelaterade begränsningar avseende vilka typer av funktionshinder som är möjliga på Jonairs flygningar, liksom avseende antalet personer med funktionshinder som kan flyga med samma flyg.

Vi vill därför att du anmäler ditt funktionshinder eller behov av assistans enligt ovan senast i samband med bokningen, så att vi tidigt kan ta ställning till och meddela om det kommer att vara möjligt att transportera dig på i frågavarande flyg.

Eftersom det finns en risk att vi kan behöva neka resa för att uppfylla tillämpliga säkerhetskrav eller för att det är fysiskt omöjligt att ta ombord eller transportera personen, kan passageraren genom att informera om sina särskilda behov i förväg, tidigt få ett besked om det kommer att vara möjligt att resa, och därmed försäkra sig om att undvika olägenheten av att bli nekad ombordstigning. För mer information om att resa med Jonair med funktionshinder maila support@jonair.se

ARTIKEL 13 – BAGAGE

KOSTNADSFRITT BAGAGE

13.1. Du får medföra visst bagage utan kostnad med förbehåll för våra regler och begränsningar, som kan fås på begäran från oss eller våra auktoriserade ombud och finns tillgängliga under ”Bagage” i dokumentet.

ÖVERVIKTSBAGAGE

13.2. Du kommer att bli skyldig att betala en avgift för transport av bagage utöver det kostnadsfria bagaget. Dessa priser kan begäras från oss eller våra auktoriserade ombud

FÖREMÅL SOM EJ GODKÄNNS SOM BAGAGE

Du får inte ha följande i ditt bagage:

13.3. föremål som kan äventyra flygplanet eller personer eller ägodelar ombord flygplanet, exempelvis sådana som anges i Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) tekniska instruktioner för säker flygtransport av farligt gods och IATA:s (Internationella Air Transport Association) förordning om farligt gods, samt i våra förordningar (mer information kan fås av oss på begäran);

13.4. föremål vars transport är förbjuden enligt gällande lagar, förordningar och beslut i någon stat som vi ska flyga från, över eller till

13.5. levande djur, med undantag för det som föreskrivs under rubriken ”Djur”.

13.6. föremål som vi skäligen anser som olämpliga för transport på grund av att de är farliga eller osäkra, eller på grund av deras vikt, storlek, form eller karaktär, eller som är ömtåliga eller flyktiga med tanke på bland annat den flygplanstyp som används. Information om vilka föremål vi anser som olämpliga kan fås av oss på begäran.

13.7. Det är förbjudet att transportera eldvapen och ammunition annat än för jakt och sport som bagage. Eldvapen och ammunition för jakt och fiske kan godkännas som incheckat bagage. Eldvapen måste vara urladdade med säkringen på och packas på lämpligt sätt. Transport av ammunition omfattas av ICAO:s och IATA:s regler i enlighet med avsnitt ”vapen och ammunition”.

13.8. Eldvapen så som antika eldvapen, svärd, knivar och liknande föremål kan godkännas som incheckat bagage med vårt godtycke, men kommer inte att tillåtas i flygplanskabinen.

13.9. Du får inte ha pengar, nycklar, receptbelagda mediciner, smycken, ädelmetaller, ömtåliga eller flyktiga föremål, datorer, mobiltelefoner, personliga elektroniska apparater, avtalshandlingar, värdepapper eller andra värdesaker, affärsdokument, pass och andra id-handlingar eller prover, i ditt incheckade bagage.

13.10. 13.7,13.8, 13.9 finns i ditt incheckade bagage är vi inte ansvariga för någon förlust, försening, eller skada på detta föremål.

ARTIKEL 14 – RÄTT ATT NEKA TRANSPORT

14.1. Vi kommer att neka att medföra de föremål som beskrivs i ”Ej tillåtet farligt gods” som bagage, och vi kan vägra ytterligare transport av sådana föremål om vi upptäcker dem.

14.2. Vi kan neka att ta med något föremål som bagage om vi skäligen anser att det är olämpligt för transport på grund av dess storlek, form, vikt, innehåll, karaktär, eller av skäl som rör säkerhet eller drift, eller övriga passagerares komfort. Information om ej godkända föremål kan fås på begäran.

14.3 Vi kan neka att godkänna bagage för transport om det inte enligt vår skäliga uppfattning har packats på ett riktigt och säkert sätt i lämpliga behållare. Information om förpackningar och behållare som ej är godkända av oss kan fås på begäran.

Få de bästa erbjudande före alla andra!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Rulla till toppen