Motorbyte på SE-MJU
Det här med flyg är nog de flesta medvetna om att det kostar (enligt mig) fantasisummor. Reservdelarna är inget undantag.
SE-MJU är snart i behov av ett motorbyte. En helt ny Pratt & Whitney PT6-42 motor kosta ungefär 10 miljoner, men inom flygbranschen så är det dock sällan man köper en helt ny motor. Köp av fabriksnya motorer sker oftast endast när flygplanen är just nya. Motorerna, så som hela flygplanet ses över kontinuerligt och delar byts ut, därför är dom i princip nyskick. Motorerna som säljs är oftast begagnade men noga översedda och nollställda.
Nu till lite mer information om motorn – Pratt & Whitney PT6-42.
Den första motorn av denna modell designades 1958 och började säljas 1961. Sedan dess har den förbättrats och vidareutvecklats. Man har totalt loggat på alla motorer sedan den först kom i produktion över 400 miljoner flygtimmar. Motorn anses vara extremt pålitlig. Statistisk sett behöver den endast omstartas en gång per 651 000e flygtimme. För att sätta det i perspektiv så säger vi såhär: Du lever tills du är 85 år. Du flyger 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan under alla år. Då är du uppe i 744 600 timmar. Så har du tur så kanske du är med om en omstart.